Legalize.hu 2009
Majdnem egy hete volt hír, hogy hamarosan az Országgyűlés elé kerül a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény módosításáról szóló javaslat (pdf, html), ami ugyan jópár év késéssel, de végre reagálni kíván a pókerre, mint létező társadalmi igényre. (Korábbi posztok a témában itt és itt.) A szándék, hogy az évek óta működő pókertermeket kiemeljék a szürke/feketezónából, dícséretes, a megvalósítás viszont ismét gyatra, sok szempontból dilettáns, elsősorban mert indokolatlanul korlátozza a versenyeket és lehetetleníti el teljesen (!!!) a cashgame-eket.
A törvénymódosítás két legfontosabb oka:
1. Mivel szerencsejátékról, szerencsejáték szervezéséről van szó, az állam a piaci szereplőktől joggal vár befizetést az államkasszába, magyarul adóztatni akar.
2. Védeni kívánja a termekkel szemben könnyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülő állampolgárait (=játékosok), tehát szabályozni és ellenőrizni szeretne.
Az első célnak a törvényjavaslat látszólag megfelel, hiszen úgy tűnik, hogy lesz az államnak bevétele, a törvény pontosan meg is határozza ennek mértékét. A második célnak szintén megfelelni látszik a javaslat, hiszen engedélyhez köti és ellenőrizhetővé teszi a kártyatermek üzemeltetését, tőkeminimumot ír elő számukra, maximalizálja cashgame-eken a rake-et, versenyeken a regisztrációs díjat, kötelező videófelvételt ír elő, ez mindenképpen előrelépés. Lenne még pár ötletem, de kezdetnek ez nem lenne rossz.
Ennél több jót sajnos nem tudok írni a javaslatról. Rosszat viszont igen.
Készpénzes lebonyolítás esetén a nyereményalap mértéke a 25 ezer forintot, verseny rendszerű lebonyolítás esetén pedig a nevezési díj (tét) mértéke a 20 ezer forintot nem haladhatja meg.
[btw a tét és a nyereményalap terminusokkal láthatóan gondban van a jogalkotó. - zsp]
Az, hogy 25 ezer forintban maximalizálja cashgame-eken a beülőt és 20 ezer forintban a versenyek nevezési díját, már jóval több, mint fogyasztóvédelem, ez a korlátozás indokolatlan és túlzott. Az állam nem tekinti felnőttnek saját állampolgárait, nem hiszi el róluk, hogy képesek felelősen dönteni arról, mennyi pénzt szeretnének szabadidejükben pókeren kockáztatni. Ugyan nem tetszik, de elfogadom valamiféle korlát szükségességét létjogosultsgát, de hogy ez az összeg 25 ezer forint körül legyen, nevetséges, különösen annak fényében, hogy többszáz elektronikus kaszinóban és sokezer kocsmában cseresznyés gépeken és ruletten a védeni kívánt állampolgárok simán eltapsolhatnak percenként ugyanennyi pénzt.
A törvényjavaslat másik, legalább ekkora hibája, hogy a cashgame adója az összes pot összegének 5%-a lesz.
A kártyateremben szervezett készpénzes lebonyolítási rendszerű kártyajáték esetén nyereményalapnak az első tét megtétele és a nyereményjogosultság megállapítása között megtett tétek összege minősül. A verseny rendszerű kártyajáték esetén nyereményalapnak a nevezési díjak összege minősül.
...
A kártyaterem játékadója a kártyajáték havi nyereményalapjának 5%-a.
Az összes megtett tét 5%-a ugyanis jelenleg a játékosok által 100/200-on, vagyis az egyik legalacsonyabb téten fizetett rake összege (partinként 5%, maximum 2000 Ft a legelterjettebb rake 100/200-on), ami azt jelenti, hogy a termeknek meg kéne dupláznia a rake-et, ha az eddigi bevételeket szeretnék elérni. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a tervezet a cashgame nyereményalapját (lol) 25 ezer forintban szeretné maximalizálni, azzal egyszerre hozza lehetetlen helyzetbe a játékosokat, akiknek ezen a téten sokkal nehezebb dolguk lesz verni a rake-et, hiszen itt nagyon kevés olyan pot lesz, ahol a rake maximalizálva lesz, viszont a 8-10 %-ot minden potból le fogja venni a terem (mert ez a dolga, mert ebből él), magasabb téten meg nem játszhatnak; és lehetetleníti el a termeket is, mivel nem csak a kártyatermek bevétele/nyeresége lesz jóval kisebb, de nyilván kevesebben mennek majd játszani is, mivel nem nagyon éri majd meg.
100/200-on egy tízfős asztalon 10 óra alatt kb. 80-100 ezer forint megy le az asztalról rake formájában, ez a terem bevétele (jóval több is, de csak akkor, ha nagyok a potok, ami 25 ezer forintos beülőkkel szinte soha nem fog előfordulni). Ha a rake-et a termek akár csak a másfélszeresére is megemelik (amivel elvileg megfelezik, gyakorlatilag inkább harmadolják vagy negyedelik bevételeiket), látható, hogy fejenként átlag 15 ezer forintba fog kerülni az, hogy ott ülhessünk, miközben az állam a terem bevételének (és nem a hasznának!!!) 66%-át elviszi adóként. Ezt a pénzt egy játékos 25 ezer forintból, amit maga elé rakhat egy este, nem tudja kigazdálkodni, szinte verhetetlen a rake, ekkora előnye hosszútávon nagyon kevés játékosnak van, az így elérhető órabérek miatt pedig nekik sem éri meg 100/200-on pötyögni. Ugyanígy a terem is ocsmány helyzetbe kerül, mert az eddigiekhez (és a külföldi élő, valamint az online termekhez) képest hatalmas rake-et szed, aminek töredékét tartja csak meg, ebből még a költségeit is fedeznie kell, és közben a játékosok csak annyit látnak, hogy tűnik el a pénz az asztalról. Aztán inkább már el sem mennek.
A versenyek nyereményalapját fejenként maximum 20 ezer forintban határozza meg a törvényjavaslat, ennek legalább 85%-át kell nyereményre fordítani, 5%-át pedig adóra. Ez azt jelenti, hogy ezentúl a legnagyobb a 17+3 ezer forintos verseny lesz, 17 ezer megy a nyereményalapba, ezer az államnak, 2 ezer pedig a szervezőnek. Az arányok kb. rendben vannak, de csak azért, mert a kártyatermek nem tarthatnak magasabb nevezési díjú versenyeket (ahol azért a regisztrációs díj és a nevezési díj hányadosa csökkeni szokott). Ezt second chance-szel vagy rebuy-jal sem lehet kikerülni, ezt a törvény kifejezetten megtiltja, annak ellenére, hogy ezek a lebonyolítási rendszerek kifejezetten népszerűek.
Versenyrendszerű lebonyolítás esetén a játékos a versenyben való elindulásért teljesített nevezési díjon felül a játék során semmilyen módon sem teljesíthet további tétnek minősülő befizetést vagy vagyoni érték nyújtását.
Versenyeket és a cashgame-eket tehát a körülményekhez (és főleg a nemzetközi - jól működő - példákhoz képest) alacsony téten, és - főleg cashgame-en - kifejezetten drágán lehet csak játszani, a rake szinte verhetetlen lesz, aki pedig mondjuk 200/400-on (ami azért bőven nem high stakes, a midstakes-nek is a legalja), vagy akár csak 100/200-on, de kicsit nagyobb beülővel (mondjuk 40+ ezerrel) akar cashgame-ezni, illetve 30-50-100 ezer forintos, vagy bármilyen unlimited rebuy-os versenyen akar elindulni, légüres térben találja magát. Így várhatóan marad az, ami eddig volt: illegális klubokba, vagy legális klubok által szervezett illegális versenyekre és cashgame-ekre fogunk járni, vagy online játszunk, az ilyen termek bevételéből illetve a játékosok nyereményéből az állam továbbra sem részesedik, a játékosok pedig ugyanúgy kiszolgáltatottak lesznek (illetve ha nem, az nem az államnak, csupán a piac logikájának köszönhető).
Így viszont erre az egészre nincs is szükség.
Utolsó kommentek